رپورتاژ آگهی برای وب سایت ها مفید است یا مضر؟

رپورتاژ آگهی گونه ای از روش های تبلیغاتی رایج این روزها در اینترنت است و اگر به درستی انجام شود، می تواند مزایای بسیاری را برای کسب و کار شما به همراه داشته باشد.

در این مقاله از رپورتاژر قصد دارم شما را در مورد سود و ضرر رپرتاژ آگهی و نگاه گوگل به آن به صورت مختصر توضیح دهم و مشخص کنیم چه رپورتاژ آگهی برای وب سایت شما مناسب است.

این مقاله هم برای صاحبان وب سایت هایی که قصد فروش رپورتاژ آگهی دارند و هم کسانی که قصد خرید آن را دارند، مفید است، پس همراه ما باشید.

آیا رپورتاژ آگهی بر رتبه سایت من در گوگل تاثیر دارد؟

برای شروع ابتدا باید اساسا به ضرورت رپورتاژ آگهی پرداخت که در واقع پاسخ به این سوال است.

اگر بخواهم در مورد تاثیر رپورتاژ آگهی در سئو پاسخی کوتاه بدهیم باید گفت بله، مطمئناً ارائه یک رپورتاژ آگهی می تواند تاثیر مثبتی بر روی سئو و رتبه سایت شما در نتایج جستجو داشته باشد.

اما اجازه دهید کمی مسئله را بازتر کنیم. ارائه رپورتاژ آگهی در حقیقت عملکردی مانند نوشتن یک پُست مهمان دارد.

اگر مقالات سئو و بهینه سازی را مطالعه کرده باشید می دانید که نوشتن پست وبلاگی به صورت مهمان می تواند به وضعیت سئوی سایت تان کمک کند.

زمانی که شما قصد دارید یک رپورتاژ آگهی برای کسب و کار خود منتشر کنید، به دنبال وب سایتی معتبر، پربازدید و مرتبط با تجارت تان خواهید بود.

از آنجایی که این وب سایت ها اعتبار بالایی در موتورهای جستجو دارند، بالطبع دارایDomain Authority بسیار خوبی هستند. به این ترتیب قرار دادن لینک وب سایت تان در متن رپورتاژ آگهی می تواند سیگنال رتبه بندی قدرتمندی برای موتورهای جستجو ارسال کند.

مطمئناً داشتن یک لینک از وب سایتی با اعتبار دامنۀ بالا تاثیر بسیار خوبی بر روی سئوی سایت شما خواهد داشت.

(نکته: بیشتر وب سایت ها به آگهی دهنده اجازه می دهند در متن رپورتاژ آگهی از ۳ الی ۵ لینک استفاده کنند. این لینک ها معمولاً دارای تگ Follow هستند که سیگنال رتبه بندی قدرتمندی به شمار می آیند.)

همچنین، وب سایت هایی که رپورتاژ آگهی منتشر می کنند، معمولاً بازدید روزانه زیادی دارند. قرار دادن لینک در متن رپورتاژ آگهی باعث می شود که بازدیدکنندگان این وب سایت ها به سمت وب سایت شما هدایت شوند. همین موضوع باعث افزایش ترافیک وب سایت شما خواهد شد.

علاوه بر این ارائه رپورتاژ در وب سایتی معتبر تاثیر بسیاری به برند سازی و جلب اعتماد مشتریان تان دارد.

همۀ این عوامل در گرو کپی رایتینگ خوب و طراحی صفحه فرودی ( landing page ) است که بتواند بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کند.

نظر گوگل درباره رپورتاژ آگهی چیست؟

گوگل هیچ گاه به صورت رسمی در این مورد مطالبی منتشر نساخته است، اما بر اساس تجربه چندین ساله ما، ارائه رپورتاژ آگهی توسط وبمستران محبوبیت خاصی پیدا کرده است و غالباً با روی گشاده گوگل نیز مواجه شده اند. رپورتاژهای آگهی در حقیقت محتوایی هستند که در ازای پول و در قالب یک مقاله منتشر می شوند.

یکی از دغدغه های اصلی گوگل همیشه این بوده که جنبه تبلیغاتی بودنِ بیشتر رپورتاژهای آگهی توسط نویسندگان یا وب مسترها به صورت واضح نمایش داده نمی شود و اگر هم می شود، به قدری نامحسوس است که خواننده متوجه تبلیغاتی بودن این محتواها نمی شود.

گوگل این نگرانی را دارد که انتشار این محتواهای پولی موجب گمراه کردن کاربران اینترنت و سوق دادنشان به سمت تجارت های نامعتبر شود.

این مسئله زمانی برای گوگل مهم شد که در فوریه سال ۲۰۱۳، وب سایت Interflora که در انگلستان در زمینه فروش گل آنلاین فعالیت می کرد، کمپین رپورتاژ آگهی بزرگی به راه انداخت و در نتایج پیج رنک گوگل اختلال ایجاد کرد.

این مقاله را هم از دست ندهید

این در حالی بود که تمام محتوای تولید شده در کمپین Interflora به عنوان رپورتاژ آگهی مشخص شده بودند و لینک های قرار گرفته در این مقالات همگی با انکر تکست های Exact Match بهینه سازی شده بودند تا بتوانند بهترین نتیجه را در رتبه بندی نتایج جستجو به دست آورند.

زمانی که گوگل متوجه این موضوع شد، بی درنگ وب سایت Interflora را به همراه وب سایت های منتشر کننده رپورتاژهای آگهی اش جریمه کرد.

درست است که در سال ۲۰۱۳ وب سایت Interflora با گوگل پنالتی مواجه شد، اما از آن سال به بعد وب مسترهای بیشتری برای بهبود رتبه وب سایت خود در نتایج جستجوی گوگل به این روش از بازاریابی آنلاین روی آوردند. به همین دلیل مت کاتس، سرپرست تیم وب اسپم گوگل تصمیم گرفت تا هشدارهای لازم را در این باره به وب مسترها بدهد.

مت کاتس طی یک ویدئو به وب مسترها هشدار داد در صورتی که قصد استفاده از رپورتاژ آگهی را دارند باید به دو نکته توجه کنند.

اول اینکه مطمئن شوند لینک های استفاده شده در محتوای آگهی به صورت Nofollow باشند تا تاثیری بر روی نتایج جستجوی طبیعی گوگل نداشته باشند. در غیر اینصورت رپورتاژ آگهی ارائه شده با خرید لینک هیچ تفاوتی ندارد.

وی همچنین افزود:

اگر مقاله تان به صورت رپورتاژ آگهی است باید مطمئن شوید که مخاطبان از این موضوع آگاه هستند. رپورتاژ آگهی تان باید به شکلی باشد که مخاطب در همان نگاه متوجه شود با یک محتوای تبلیغاتی سر و کار دارد، سپس تصمیم به خواندن آن بگیرد.

گوگل از وب مسترها می خواهد به کاربران خود اطلاع دهند که با یک محتوای تبلیغاتی سر و کار دارند.

در حقیقت چیزی که گوگل می خواهد این است که لینک های موجود در رپورتاژ آگهی دارای تگ “rel=”no follow باشند تا هیچ تغییری بر روی پیج رنک گوگل اعمال نشود زیرا لینک های رپورتاژ آگهی نباید با لینک های خریدنی یکسان باشند (در غیر این صورت وب سایت خاطی حریمه می شود).

همچنین، مخاطبان باید از همان ابتدا با تبلیغاتی بودن این محتوها واقف باشند.

رپرتاژ آگهی بدهیم یا نه؟

شاید با خواندن این مقاله هم اکنون برای بسیاری از شما این سوال پیش آمده که تکلیف چیست؟

از طرفی رپورتاژ آگهی می تواند به رتبه بندی وب سایت شما در نتایج جستجو کمک کند و از طرف دیگر گوگل مخالف سر سخت لینک های Follow موجود در آن است.

باید به شما بگوییم هم اکنون بسیاری از وب سایت های جهان در حال ارائه رپورتاژ آگهی خلاف قواعد گوگل هستند. شما نیز می توانید از این روش استفاده کنید.

البته باید توجه داشته باشید که نباید کمپین گسترده ای در این زمینه ایجاد کنید.

بهتر است هر دو ماه یا سه ماه یک بار، یک رپورتاژ در وب سایت های معتبر منتشر کنید.

به علاوه باید به خاطر داشته باشید که تعداد لینک هایی که در محتوای خود قرار می دهید نباید بیشتر از ۵ عدد باشد. به این ترتیب گوگل به سختی می تواند غیر طبیعی بودن لینک های Follow شما را تشخیص دهد.

همچنین اگر نگران هستید که ارائه رپورتاژ به سئوی وب سایت تان ضرر برساند یا قصد ندارید قوانین گوگل را دور بزنید، بهتر است از تگ Nofollow در لینک های موجود در آن استفاده کنید.

به این ترتیب نه تنها وب سایت تان توسط گوگل جریمه نخواهد شد، بلکه می توانید از ترافیک حاصل از رپورتاژ استفاده کرده و نرخ تبدیل خود را افزایش دهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.